Вторник, 14.05.2024, 05:52Приветствую Вас Гость | RSS
Добропільська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 Добропільської міської...
Меню сайта
Категории раздела
Мои статьи [10]
Мини-чат
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 12
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Каталог статей


Главная » Статьи » Мои статьи

Роль превентивного навчання у формуванні соціального здоров'я школярів

Методологічна основа

Якщо проаналізувати шляхи ранньої корекції та профілактики поведінки дітей, то можна сказати, що для профілактики занедбаності потрібна постійна робота педагога по зняттю напруги, розуміння дорослих і їх довіру, аналіз кожної конфліктної ситуації, позитивне стимулювання, заохочення успіху і створення умов для нього. Також необхідно проводити випереджувальний консультування, формування завтрашньої радості та особистісної перспективи дитини.

Досить поширене превентивне виховання. Лат. рraeventus - міра, захист, попередження, попереджувальний, охоронний. Таке виховання передбачає цілеспрямоване і комплексне вплив на особу під час її взаємодії з соціальними групами, яке спрямоване на фізичний, психологічний, духовний, соціальний розвиток особистості. Превентивне виховання спрямоване на вироблення у дитини відповідальної поведінки і вироблення імунітету до негативних впливів соціуму; профілактику і корекцію негативу в поведінці дітей.

В Україні успіхи превентивного освіти зобов'язані взаємодії різних міжнародних організацій, міністерств і відомств. Як і в багатьох країнах світу, розвитку превентивного освіти в Україні сприяє діяльність Бюро Організації Об'єднаних націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО).

Для співпраці педагогічних і медичних працівників важливою подією стало видання наказу Міністерства охорони здоров'я України «Про поліпшення діяльності органів і закладів охорони здоров'я з питань формування здорового способу життя, гігієнічного виховання населення» (1999 рік). Науково-методичним центром гігієнічного виховання в системі закладів охорони здоров'я став Український науково-дослідний інститут громадського здоров'я.

Правильно організований психолого-педагогічний вплив здатне змінити не тільки життєві установки, але і спосіб життя дитини. Дбаючи про позитивний вплив на дитини, слід брати до уваги його психічний стан у момент впливу, а також мотивацію поведінки.

У зв'язку зі складною ситуацією в країні, коли учень середньої школи схильний до різних негативних впливів не тільки з зовнішньої сторони, але часом навіть і в родині, суспільству потрібні докорінні зміни в
галузі профілактичної роботи.

      Великий внесок у розробку і впровадження профілактичних програм для початкової, середньої та старшої школи внесли міжнародні та громадські організації: ЮНІСЕФ, Глобальний фонд для боротьби зі Снідом, туберкульозом та малярією, Міжнародний Альянс з ВІЛ/Снід в Україні, Німецьке товариство з міжнародного співробітництва, а також українські громадські організації «Здоров'я через освіту» та «Всеукраїнська асоціація вчителів і тренерів». Завдяки партнерству цих організацій були створені всі компоненти системної та ефективної профілактичної роботи в школі [8].
У школі профілактична робота спираєтьсяся на кращі якості учнів, на їх досягнення, хай і невеликі.

    Заслуговує уваги досвід взаємодії з німецьким товариством технічного співробітництва GTZ (Deutsche Gesellschaft für Technische Zusammenarbeit). В області превентивного освіти був реалізований спільний проект «Профілактика ВІЛ/Сніду в Східній Європі: Регіональна програма профілактики ВІЛ/Сніду у виробничому середовищі» для професійно-технічних навчальних закладів.

 

Роль превентивного навчання у формуванні соціального здоров'я школярів

     Кардинальні зміни основних напрямків і пріоритетів соціально-економічного розвитку України торкнулися функціонування всіх соціальних інститутів, в тому числі й системи освіти. Соціальна адаптація неповнолітніх до нових економічних, політичних та культурних умов, формування у дитини такого життєвого досвіду, який міг би стати бар'єром для виникнення девіантних форм поведінки, - це лише невеликий перелік питань, складових область проблем сучасного дитинства.

    Останнім часом проблеми зміцнення здоров'я дітей і підлітків, запобігання соціальної, особистісної і моральної деградації неповнолітніх почали розглядатися як взаємопов'язані між собою. Здоров'я і якість життя дітей визнані основоположними цінностями системи освіти, що знайшло своє відображення в Концепції модернізації  освіти.
     У зв'язку з цим в Добропільській загальноосвітній школі І-ІІ ступенів №6 розроблена та реалізуються проект «Система превентивної роботи навчального закладу»,  який спрямований  на зміцнення здоров'я дітей не тільки  фізичного і психічного, а й  соціальне. Соціально здорова особистість активно реалізує ставлення до свого здоров'я як до засобу життєзабезпечення сім'ї, як до засобу вибору стратегії саморозвитку в соціумі, як до засобу реалізації призначення громадянина, як до засобу професійного та життєвого самовизначення.

     Соціальне здоров'я - це здоров'я суспільства, а також навколишнього середовища для кожної людини.  

Соціальне здоров'я підлітка - це зумовлена процесом соціалізації стійке поєднання його якостей і характеристик, обумовлене соціальним самопочуттям і свідомою поведінкою, спрямованим на збереження власного здоров'я, досягнення гармонії у взаємовідносинах з соціальним середовищем Соціальне здоров'я випускника школи проявляється в заданій зі шкільних часів схильності до успішної реалізації свого професійного і в цілому життєвого призначення, в здатності неординарно мислити, активно діяти, приймати рішення і нести за них відповідальність, аналізувати і прогнозувати ситуації, протидіяти негативним життєвим процесам.

   Однак соціальне нездоров'я з кожним роком вражає все більше дітей і підлітків. Це виражається у зростанні кількості дитячих і підліткових правопорушень, а часом і злочинів проти громадської моралі і загальнолюдської моралі.
   Соціальне здоров'я школярів - запорука життєвого успіху. Шкільні заходи повинні представляти логічну взаємозв'язок  справ щодо здійснення просвітництва і практичних занять дітей, вчителів, батьків, спрямованих на вирішення завдань соціального розвитку учнів. Дуже важливим є оновлення змісту освіти, запровадження нових предметних областей, використання нетрадиційних методів навчання.

    Одним із нетрадиційних методів навчання є програма превентивної освіти.

Мета превентивного навчання - навчити дітей цінувати і зберігати своє здоров'я та здоров'я оточуючих, сприяти відносин взаємної допомоги і підтримки в колективі перед лицем небезпеки, яку в сучасному суспільстві несе з собою вживання алкогольних, наркотичних речовин  та ВІЛ-інфекція.

Стрижнем превентивного навчання є формування особистої відповідальності учня за свої вчинки і здоров'я.

Завдання:
• навчити дітей цінувати і зберігати своє здоров'я та здоров'я оточуючих;
• сприяти відносин взаємної допомоги і підтримки в дитячому колективі перед лицем небезпеки, яку в сучасному світі несе з собою вживання алкогольних та наркотичних речовин  .
• сприяти формуванню відповідальної поведінки учнів в умовах епідемії ВІЛ/Сніду для зниження ризику поширення ВІЛ-інфекції серед підлітків.

Результатами превентивного навчання:
-всі навчені діти повинні мати об'єктивну інформацію і краще підготовлені до обговорення питань, пов'язаних з вживанням психоактивних речовин
-ті з них, хто долучається до вживання тютюну, починають палити пізніше і курять менше, а ті, хто починають вживати заборонені психоактивні речовини , роблять це пізніше і поводяться більш обережно.
-формується позитивний Образ Я - система уявлень про себе, на основі якої дитина будує взаємодію з оточуючими і ставлення до себе. Позитивний образ Я - важлива умова превентивного навчання, необхідне для виховання впевненого в собі і здорової людини.
-формується спілкування - процес встановлення і розвитку контактів між дітьми, породжуваний потребами в спільній діяльності. Спілкування передбачає обмін інформацією, вироблення єдиної стратегії взаємодії, сприйняття і розуміння іншої людини. Діти належать до різних груп. Оскільки спілкування в групі може впливати на поведінку, на прийняття рішень , наприклад, про тютюн і алкоголь, важливо навчити дітей ефективному спілкуванню, вони повинні вміти відмовитися.

 

Моніторинг превентивного виховання в школі

   Забезпечення соціально-правового захисту дітей, попередження правопорушень та інших негативних явищ серед неповнолітніх є одним із пріоритетних напрямків роботи Добропільської  ЗОШ І-ІІ ступенів №6.  Протягом 2013-2014 н.р. адміністрація школи слідкувала за роботою класоводів, класних керівників, практичного психолога школи та педагога-організатора із профілактики правопорушень та злочинності серед учнівської молоді.                                                                                            

   На 15.09.13  на профілактичному обліку в школі стояли:
- Сизов Віталій  - учень 5 класу (СНС)

- Заровній Данил – 6 клас (поведінка)

- Юрченко Петро – 6 клас (поведінка)

- Гуров Дмитро – 6 клас (поведінка)

- Калашников Дмитро – 8 клас (поведінка)

- Пасічняк Дмитро – 9 клас (поведінка, успішність, пропуск уроків)

- Трубкіна Ганна – 9 клас (поведінка, кража).

           На кожного такого учня класний керівник розробив індивідуальний план роботи, до якого записується насамперед соціально-психологічна характеристика учнів. У ній відмічає причини виникнення важковиховуваності, у чому вона виявляється, виділяє позитивні та негативні якості особистості, особливості сімейного виховання, намічає засоби виховного впливу на учня, проводить бесіди. Раз на півріччя робить висновок про досягнуті результати виховної роботи й намічає план подальшої роботи з кожною групою таких учнів. Класні керівники вивчають інтереси, здібності, нахили важковиховуваних учнів і залучають їх до роботи в гуртках, спортивних секціях як у школі, так і в позашкільних закладах.

        Робота класних керівників, із батьківським комітетом класу, сім’ями важковиховуваних учнів, неблагополучними родинами спрямована на озброєння їх педагогічними знаннями, надання конкретної індивідуальної методичної допомоги. Класний керівник є першим, хто встановлює контакт з сім’єю учня і його компетентність є обличчям школи. Він знаходить  такі підходи і такі слова до кожної окремо взятої сім’ї, щоб відновити і посилити її позитивний потенціал. Заходи з правовиховної роботи відображено у планах виховної роботи класних керівників.

Робота школи з важковиховуваними учнями

     Дирекція школи вивчає особливості контингенту учнів школи, причини виникнення важковиховуваності, передовий досвід роботи з цими учнями визначає шляхи вдосконалення роботи з ними та їх сім’ями.

    Заступник директора з виховної роботи Н.А.Бєльська спланувала виховну роботу з важковиховуваними учнями за допомогою комплексної програми з превентивного виховання, проводить індивідуальну роботу з учнем, який стоїть на ВШО. Сизов Віталій  - учень 5 класу -  залучений в вокальний гурток  (керівник Воронва Н.В.). Пасічняк Дмитро (9клас) та Калашников Дмитро (8 клас) – відвідують гурток «Світ танцю» (керівник Скопкарьова Т.П.); Трубкіна Ганна відвідує аеробіку (керівник Савіна Т.С.) та гурток журналістики. Заровній Данил – 6 клас, Юрченко Петро – 6 клас, Гуров Дмитро – 6 клас -  відвідують кімнату школяра «Сонячна країна».  Всі вони приймають активну участь  в житті школи та класу. Є активними учасниками шкільних концертів, вистав. Приймають участь в проектах.

  Всі учні девіантної поведінки ознайомлений з вимогами у школі, стараються дотримуватись їх. Проведено такі бесіди: «Твій вільний час», «Про культуру поведінки», «Про дружбу та товаришів», «Твоя життєва позиція», «Як вивчити свій характер»; з батьками: «Про правову відповідальність неповнолітніх», «Вплив моральної атмосфери  сім´ї  на дитину». 

    Психолог  проводить індивідуальні та групові консультації з дітьми соціально вразливих і соціально незахищених категорій, з дітьми, які потребують коригування (з учнями групи ризику),  здійснює психологічну профілактику та корекцію відхилень у поведінці неповнолітніх.

Вчителі-предметники надають індивідуальну допомогу учням в навчальній діяльності.

Педагог-організатор залучає до роботи в гуртках, секціях.

Органи учнівського самоврядування залучають до різних видів громадсько-корисної діяльності, виконання доручень, надають їм шефську допомогу.

Батьківський комітет співпрацює з педагогічним колективом в організації педагогічного всеобучу батьків, заслуховує на своїх засіданнях важковиховуваних та їх батьків.

Медсестра надає педагогам відомості про стан здоров’я, попереджає про нервово-психічні відхилення у неповнолітніх.

Виховна діяльність адміністрації школи  у цьому напрямі здійснюється за такою програмою:

  • вивчення рівня розвитку класних колективів;
  • вичення взаємин учнів між собою, з учителями та батьками;
  • вивчення громадської думки, настроїв і традицій класних колективів;
  • вивчення ступеня впливу на учнів неформальних лідерів і мікрогруп;
  • вивчення ступеня впливу на учнів формального активного класу;
  • вивчення індивідуальних психологічних якостей “важких учнів”;
  • анкетування учнів на теми: “Ваш клас”, “Ви і ваші батьки”, “Ви і ваші вчителі”;
  • анкетування учнів з відхиленнями у поведінці на тему: “Важкий підліток”;
  • проведення індивідуальної профілактичної роботи з учнями, що мають відхилення у поведінці, з неформальними лідерами та членами мікрогруп.

Педагогічна корекція застосовується як до окремого учня, так і до групи, всього колективу класу.

Питання роботи з учнями групи ризику та учня, який стоїть на ВШО розглядалося на засіданні  Ради профілактики(протокол №1 від 09.09.13), на педагогічній раді(«Система роботи школи з превентивного виховання», протокол № 2   від 21.10. 2013), зборах батьківського комітету школи( 23.09. 2013 ). Видані накази по школі: «Про організацію роботи класних керівників», «Про створення комісії з профілактики та попередження правопорушень серед   підлітків», «Про участь у Всеукраїнській акції «Урок»», «Про проведення тижня профорієнтації», «Про додаткові заходи з профілактичної роботи з ВІЛ/СНІДу та пропаганди здорового способу життя», «Про проведення місячника правових знань», «Про заборону тютюнопаління в навчальних закладах і установах та затвердження заходів щодо проведення антинікотинової інформаційно-освітньої та профілактичної роботи серед учнів школи», «Про виконання Комплексної програми превентивного виховання »тощо. Згідно цих наказів розроблені заходи щодо реалізації даних питань.

Правове виховання передбачає перш за все знайомство учнів із законами нашої держави. У школі знайомство постійно відбувається не тільки на уроках з правових дисциплін, а й у позакласній роботі. Неодмінною частиною правового виховання є проведення годин спілкування (класоводи, класні керівники), заходи під час місячника правових знань, наприклад: КВК «Основні права і свободи людини і громадянина»,виховна година «Державна мова України», морально-правова експрес-гра «Подорож країнами  Закону, Права і Моралі», бесіди за круглим столом «Закон і ми», «Вчинок і відповідальність». Бесіди, лекції проводяться не тільки, спираючись на теоретичні положення  норм закону, але із конкретними прикладами.

Кожен класний керівник в плані виховної роботи передбачає  правоосвітню роботу, в якій плануються бесіди не лише з учнями , а і з батьками.  Класні керівники розробляють заходи, щодо виявлення сімей, які потребують посиленої уваги з боку громадськості, школи.

Основною формою профілактики правопорушень і оволодіння певними знаннями є індивідуальна робота, яку проводять класні керівники та класоводи.

В основному індивідуальна робота класного керівника проходить за таким планом:

•  виявлення причин правопорушення;

•  постійне відвідування учня вдома;

•   знайомство з друзями підлітка;

•  залучення до гуртків, доручення;

•  відвідування уроків учителів - предметників з метою спостереження за учнями з неадекватною поведінкою;

•  постійний контроль за учнем, як він бере участь у трудових справах класу;

•  залучення до класних і загальношкільних справ;

•  проведення різноманітних бесід, наприклад, для учнів початкових класів: «Розкажи мені про себе», «Золоте правило ввічливості», «Шкідливі звички», «Ти-школяр», «Я маю право на…»- класоводи Шнуренко В.С., Зуєва С.М. «Життя- найдорожчий скарб», «Твій вільний час», «Про дружбу і товаришів», «Правила поведінки у школі та за її межами»- класоводи Шелудько Л.Л., Ганночка Т.Я.; «Люблю Вітчизну я свою», «Кольори мого народу», «Що таке конфлікт?», «Мої недоліки», «Ти школяр»- класний керівник Воронова Н.В., П; «Про дружбу і товаришування», «Життя-найдорожчий скарб»-Юріна Ю.А..; «Профілактика шкідливих звичок», «Куріння неповнолітніх», «Мої права та обов'язки»- кл.кер.Мавричева С.Мю «Я-держава-суспільство», «Школа –наш дім – ми господарі в нім», «Що б я змінив у колективі»- кл.кер.Гінкул А.О.

  Система правовиховної роботи, яка склалася сьогодні у школі, дає змогу зробити висновок, що певних результатів у правовому вихованні школярів досягнуто. Вся пророблена робота педагогічним колективам школи сприяє розширенню правових знань учнів, формує вміння співвідносити в життя норми моралі та прав, застосовувати правові знання в повсякденному житті. В результаті право освітньої та право виховної роботи в школі немає  дітей, які стоять на обліку в ССД.

 

 

 

Категория: Мои статьи | Добавил: lavanda (24.12.2014)
Просмотров: 1145 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Вход на сайт
Поиск
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz